[Skip to Content]
Niklas_Lundengård_UKK (2).jpg

Vi ska fördubbla turistomsättningen till 2020!

Besöksnäringen är en av Uppsalas starkaste tillväxtbranscher. Här kombinerar vi det historiska med det nytänkande.

Branschen sysselsätter runt 1 300 personer och omsätter 1,8 miljarder kronor varje år. Målet är att fördubbla turistomsättningen till år 2020.

Landets tredje största mötesstad

En stor del av besöksnäringen består av möten. Uppsala har en lång erfarenhet av att arrangera möten och vi är riktigt duktiga på det. Det har gjort oss till landets tredje största mötesstad. Vi är också den stad där flest nationella kongresser ägde rum under 2015. Besökarna uppskattar de goda förbindelserna till Arlanda, gångavstånd på plats samt mixen av moderna och historiska anläggningar.

Uppsalas unika historia lockar besökare från hela världen

Uppsala är en stad med hela Sveriges historia på plats. Här kan du uppleva Domkyrkan, slottet och Uppsala högar. Men staden är mycket mer än bara det historiska. Här blickar vi även framåt – med nyskapande musik, poesi och teater. Vi kombinerar även gammalt med nytt genom att arrangera stora konserter med världsartister i våra historiska miljöer.

Professionell hjälp på plats

För dig som vill anordna ett möte, en kongress eller något annat finns professionell hjälp att få. Uppsala Convention Bureau ägs av Destination Uppsala och erbjuder initial hjälp för dig som är arrangör. Deras tjänster är dessutom kostnadsfria. Andra som kan hjälpa dig är både Resia och Akademikonferens, de erbjuder båda hjälp genom hela processen och i genomförandet.

www.akademikonferens.se
www.resia.se/kongress
http://www.destinationuppsala.se/sv/Convention-Bureau/moten-och-evenemang

En hållbar mötesdestination

Uppsala är inte bara en riktigt bra mötesstad, vi är också en hållbar sådan. I rapporten: "Scandinavian Destination Sustainability Index" hamnar Uppsala på delad första plats i rankningen. Rapporten bygger på en analys av hållbarhetsarbetet på 20 destinationer i de nordiska länderna. Exempel på hållbara företag inom besöksnäringen är Uppsala Convention Bureau, Uppsala Konsert & Kongress (UKK), samt Fyrishov som under februari 2014 utsågs till Sveriges första Svanenmärkta bad- och sportrestaurang. 80 procent av Uppsalas hotell är miljöcertifierade av tredje part.

Läs mer på på www.destinationuppsala.se

 

Fakta om Uppsalas besöksnäring
  • Sysselsätter 1 317 personer (2014)
  • Omsätter cirka 1,8 miljarder kronor (2014)
  • Turistomsättningen ska dubblas till 2020
  • En av landets tio populäraste destinationer (Trip Advisor)
  • Landets tredje största mötesstad (ICCA)
  • Flest kongresser ägde rum i Uppsala under 2015 (SNCVB)
  • Besökarna uppskattar de goda förbindelserna till Arlanda och gångavstånd på plats
  • Uppsala erbjuder totalt 1 560 hotellrum med 2 770 hotellbäddar plus vandrarhem och camping
  • 80 procent av Uppsalas hotell är miljöcertifierade av tredje part
Ladda ner